Kesäkuun toisena viikonloppuna käytiin Tuskan porukalla avaamassa kesäkausi, johan se oli aikakin!

Kalustona meillä oli kolme endurotäpäriä ja selkään pakattu noin 10-12kg reppu. Neljäntenä pyöränä oli läskipyörä kahdella sivulaukulla ja runkolaukulla. Läski meni tasatahtiin polulla muiden kanssa paitsi alamäessä joutuu antamaan tasoitusta. Asvaltilla suhteessa muihin pyöriin läski söi miestä, ja joutui roikkumaan muiden peesissä. Saattaa johtua myös allekirjoittaneen vähäisestä treenimäärästä, mutta rullaustestien perusteella kovakuntoisempikin antaa fläskillä aina tasoitusta kapearenkaisemmille.

Keli sattui kerrankin kohdalleen, kun Keski-Suomessa oli vähän keli länässä, niin pääkaupunkiseudulla aurinko paisteli! Ajoimme neljän tuskalaisen voimin perjantai-iltana Lepsämästä lähtien mukavalle avokallion päällä sijaitsevalle kodalle n. 40km mutkitellen ja polkuja reitin varrelta bongaillen. Reitille mahtui asvalttia, hiekkatietä, polkua ja teknistä enduropolkua. Suunnistaminen tehtiin tällä kertaa puhelimella ja B-Bark-sovelluksella. Yhden kerran jouduttiin kääntymään takaisin ja etsimään uusi reitti, koska tien perällä oli talo, läpikulku kielletty-kyltti ja emme kehdanneet häiritä toisten kotirauhaa. Perillä kodalla oltiin noin 01:30.

Toni oli käynyt jättämässä majapaikan kylkeen jemmaan vettä ja polttopuita etukäteen, ja ensimmäisenä perille saapuivat jumppasivat tavarat mäelle sillä aikaa kun hitaammat tunkkasivat ja sytyttelivät tulia valmiiksi. Siitä sitten ruuan laittoon, eli ihan normaalia retkimuonaa (naudanpaisti puukolla pihveiksi, nuotiolla lisäksi perunaa, sipulia, paprikaa ja halloumia ruokajuomineen kaikkineen. Kolmen aikohin painuttiin nukkumaan. Kota oli aika ruokottamassa kunnossa ja siivosimme ja pikahuolsimme sen siistiksi niin, että sisällä pystyi nukkumaan. Hassua, että kota on tehty niin että siellä ei ole kunnon lavereita seinustalla, ei siellä viihtynyt sen enempää kuin mitä piti nukkua.

Aamulla heräilimme siihen, että kodassa oli kylmempi kuin ulkona. Jussi, joka nukkui ulkona riippumatossa, oli riisunut jo kalsarisilleen auringon porottaessa kuumasti kylkeen. Ei siis hassumpi keli, lämpötila painui alimmillaan ehkä n. 10 asteen maille, joten kesäpussilla pärjäsi mainiosti.

Aamupalan jälkeen starttasimme pyörät ilman pakaaseja, ja kuvailimme vähän videota ja valokuvia avokallioisilla hienoilla pätkillä. Kuvaamisen ja tavaroiden pakkaamisen jälkeen aloitimme taipaleen takaisin Lepsämään laskemalla kallion taakse vievää polkua ja tunkkaamalla umpimetsässä (yess!) seuraavalle metsäautotielle. Paluumatka suoritettiin lopuilta osin pääsääntöisesti teitä pitkin, matkaa tuli n. 25 km. Reitille mahtui kitinälaiturilla varustettu maauimala, jossa käytiin virkistäytymässä.

Lauantaina seuraamme saunomaan liittyi Lasse, joka oli käynyt ajamassa bike park-kaahailua. Näin viikonloppu sisälsi myös hissipyöräilyä!

Toni ja Jussi kävivät vielä heittämässä sakkokierroksen, eli pienen tauon jälkeen ajoivat Tonin saunalenkin Lepsämässä. Sunnuntaina moottorimarssi takaisin kotiin, paitsi Jussi, joka kävi vain ”lämmittelemässä” meidän kanssamme, ja polkaisi sunnuntaina hybridillä täyspitkän Pirkan pyöräilyn kierroksen.

Kaiken kaikkiaan kesäensiö tänä vuonna meni ihan täysin nappiin. Keli suosi ja teknisiä ei tullut, lisäksi miehetkin säilyivät ehjinä. Toivottavasti ensi vuonna päästään samoihin askelmerkkeihin!